Kategoriarkiv: Autoservice

Guide: Sådan vælger du de rigtige dæk til bilen

Når du skal vælge nye dæk til din bil, er der en masse ting, som du skal forholde dig til og ikke mindst tage stilling til. I indlægget her gennemgår vi nogle af de ting, som er vigtige at tage stilling til, inden du køber nye dæk til bilen.

Tag stilling til dit kørselsbehov

Inden du går ud og køber nye dæk til din bil, er det en rigtig god ide, at du tager stilling til dit kørselsbehov:

  • Kører du mange korte ture?
  • Kører du ofte langt og stærkt på motorvejen?
  • Kører du primært rundt i byen?

De ovenstående punkter har ret stor betydning for, hvilke dæk du skal vælge til din bil. Desværre er det nemlig ikke sådan, at der findes én slags dæk, som kan dække alle behov.

Overvej, hvad der er vigtigt for dig

Noget helt andet du også skal overveje, inden du kaster dig ud i at købe nye dæk er, om brændstofeffektivitet, ydeevne ved høj hastighed eller sikkerhed på længere ture er vigtigst for dig – det har nemlig betydning for, hvilke dæk du skal vælge.

Er du meget bevidst omkring miljøet og gerne vil spare brændstof, skal du vælge små dæk med en lav rullemodstand.

Er du derimod mere til komfort og holdbarhed, skal du gå efter et mellemklassedæk med gode køreegenskaber.

Er du som noget helt tredje til fart og kører langt på motorvejen, er det fornuftigt at vægte dæk med gode køreegenskaber og styrerespons.

Forvirret?

Det er lidt af en jungle og en videnskab at vælge de helt rette dæk til din bil, og derfor er det helt naturligt, hvis du nu sidder og er lidt forvirret over, hvad der egentligt er det helt rette for dig og din bil.

Hvis det er tilfældet, kan du besøge stedet autodoc.dk, som har et stort udvalg dæk til personbiler. I søgefeltet kan du tilføje, om sommer-, vinter- eller helårsdæk du søger, hvilken størrelse og meget mere. Det gør det langt nemmere for dig at finde de helt rette dæk.

Brugt Audi Q3 med fri serviceaftale

 

Nu giver Audi alle kommende Audi købere en ny mulighed for at sikre sig mod frustrerende ekstraudgifter i form af en yderst dækkende forsikring, der løber i op til fire år efter købet, idet aftalen løber, til bilen har kørt maksimalt 40.000 km.

Aftalen kaldes for AAP, der står for Audi Approved Plus, hvilket er Audis nye kvalitetsstempel, der beviser, at den brugte bil er I same stand som en helt ny bil, så derfor vil Audi gerne give køberne en forsikring oveni handlen, så køberen kan føle sig helt tryg ved handlen.

Audi har stor succes med deres Q-serie, der er smarte men rummelige SUV biler med kraftige motorer, der gør bilen velegnet til mange formål som firmabil eller som privatbil. Den mindste model hedder Q3, men den er alligevel så populær og velindrettet, den egner sig til de fleste formål, og man kan på Audis hjemmeside se udvalget af Audi Q3 med AAP serviceaftalen

Årsager til at vælge AAP

En ny Audi Q3 koster mindst 400.000 kr., hvorimod man kan købe en brugt Audi Q3 med AAP som regel mindst 10 % billigere, og disse brugte biler er at sammenligne med helt nye biler både med hensyn til stand, egenskaber og garanti, så derfor er det en oplagt mulighed, man bør tage med i betragtning, når man er på udkig efter en nyere bil. Man kan undertiden også finde en brugt Audi Q3, som måske er lidt billigere end en brugt Audi Q3 med AAP serviceaftale, så man må overveje, hvilken model man foretrækker.

Det er i hvert fald altid lidt risikabelt at købe brugte biler, da man jo ikke ved, om der går noget i stykker på bilen indenfor kort tid, og det er meget frustrerende, hvis man efter kort tid får en regning på en ny motor, gearkasse, kobling eller tilsvarende dyre bildele, o gså fortryder man nok, man ikke valgte AAP-forsikringen. Biler med AAP er nøje gennemgået af Audis egne specialister, der udskifter defekte samt uoriginale dele med originale Audi komponenter, således bilen er efterset og 100 % i orden som en helt ny bil blot lettere tilkørt. Man får fuld garanti på bilen i 2 år efter købet, og derefter får man yderligere 2 års serviceaftale med i handlen, således man ikke får nogen uventede udgifter i flere år, da Audi betaler disse udgifter, såfremt uheldet er ude. Desuden giver Audi i hele perioden fri Autohjælp, som omfatter hele Europa, så man er derfor totalt dækket ind med en AAP serviceaftale.

 

En brugt Audi Q3 er et godt valg

Man får rigtig meget bil for pengene, når man køber en brugt Audi Q3, da denne tyske kvalitetsbil er beregnet til at kunne holde i mange år ud i fremtiden, hvis den blot får de normale eftersyn. En Q3 er en kompakt men rummelig SUV i et stilrent og ungdommeligt design, og den er nem og behagelig at køre i.

Udover den høje kørekomfort har bilen en luksuriøs og lyddæmpet kabine samt en fornuftig brændstoføkonomi. Audi Q3 fås både med benzin eller dieselmotor, med eller uden firehjulstræk samt med forskellige former for ekstraudstyr.

Nødvendigheden af et godt serviceeftersyn

Alle biler skal regelmæssigt på værksted til et serviceeftersyn, hvor de bliver kontrolleret igennem efter en kontrolliste, som omfatter de mest grundlæggende egenskaber på bilen såsom tjek af væskestanden for olie, bremsevæske og kølervæske, men man tjekker også slid på bilens dæk, bremseklodser, bremseskiver, slør i styretøjet samt skifter olie på bilen, og mange gange skifter man ved samme lejlighed luftfilter, brændstoffilter og evt. partikelfilter.

Man anvender bilens servicebog, der medfølger ved salget af bilen, hvor datoerne for de regelmæssige serviceeftersyn fremgår, idet datoerne ofte afhænger af bilens kørte km.

 

 

Derfor er det nødvendigt med serviceeftersyn

En ny bil skal også til regelmæssigt serviceeftersyn de første to år, men her er det ofte inkluderet i garantien på bilen, men fremover skal man selvbetale for denne form for autoservice, som ofte koster 2.000 kr. om året eller mere. Imidlertid er pengene ofte givet godt ud, da man således både får kvalificeret personale til at tjekke de mest nødvendige steder på bilen, således bilen generelt altid er velkørende og i god stand, og desuden får man jo stemplerne i bilens servicebog.

 

Disse stempler kan være guld værd i en salgssituation, da man altid får en højere pris, hvis servicebogen medfølger og har dokumenterende stempler på overholdelse af alle de påkrævede serviceeftersyn, så bogen derved virker som en form for garanti overfor den potentielle bilkøber på, at bilen er efterset regelmæssigt og i orden. Et serviceeftersyn er ikke det samme som et bilsyn, men alligevel får man en sikkerhed for, at bilen er i fin stand, når den har gennemført eftersynet, og derved kan eftersynet hjælpe med at fange problemer på bilen, før de egentligt opstår.

 

Hvis man kan forebygge et problem på bilen f.eks. udskifte de nedslidte dæk med nye dæk, så er det altid billigst at slippe for store udgifter, når man strander et øde sted med en sammenbrudt motor. At få udskiftet bilens tandrem er et klassisk eksempel på, at en standard udskiftning af en tandrem koster få hundrede kr., hvorimod det koster mange tusinde kr. at få udskiftet tandremmen, såfremt den er sprunget under kørslen, da motoren skal justeres helt forfra.

 

 

Fordele ved et serviceeftersyn

Udover de førnævnte fordele, så er der endnu en vigtig fordel for dig ved bilens ordinære eftersyn, idet man her ofte kan optimere brændstofforbruget, hvilket på få måneder kan spare dig for alle serviceeftersynets udgifter. Hvis motoren ikke er kalibreret og justeret korrekt f.eks. ventilerne, så vil bilen bruge for meget brændstof, og det samme gælder hvis bilens dæk ikke har det korrekte dæktryk eller slidmønster, og ved et servicetjek på værkstedet lytter man nøje til motoren, at den er indstillet korrekt og ikke bruger for meget brændstof. Måske presser bremserne for meget på bremseskiverne, eller motoren smøres ikke optimalt, og den slags opdages normalt også ved et regelmæssigt serviceeftersyn.

At få udskiftet motorolien i tide er også vigtigere end mange tror, men med den rette motorolie arbejder motoren optimalt, og dermed mest økonomisk, så regelmæssig olieskift med den anbefalede type olie er meget vigtigt. Visse opgaver kan man naturligvis selv klare på bilen, men efterhånden bliver bilerne mere og mere avancerede med elektronisk styring af de fleste enheder, så det kræver mere fagkundskab og specialværktøj at udskifte og kontrollere mange dele på moderne biler, så i de fleste tilfælde bør man ikke selv rode med disse opgaver, da man nemt kan komme til at overse et problem eller endda ødelægge noget på bilen.