Nødvendigheden af et godt serviceeftersyn

Alle biler skal regelmæssigt på værksted til et serviceeftersyn, hvor de bliver kontrolleret igennem efter en kontrolliste, som omfatter de mest grundlæggende egenskaber på bilen såsom tjek af væskestanden for olie, bremsevæske og kølervæske, men man tjekker også slid på bilens dæk, bremseklodser, bremseskiver, slør i styretøjet samt skifter olie på bilen, og mange gange skifter man ved samme lejlighed luftfilter, brændstoffilter og evt. partikelfilter.

Man anvender bilens servicebog, der medfølger ved salget af bilen, hvor datoerne for de regelmæssige serviceeftersyn fremgår, idet datoerne ofte afhænger af bilens kørte km.

 

 

Derfor er det nødvendigt med serviceeftersyn

En ny bil skal også til regelmæssigt serviceeftersyn de første to år, men her er det ofte inkluderet i garantien på bilen, men fremover skal man selvbetale for denne form for autoservice, som ofte koster 2.000 kr. om året eller mere. Imidlertid er pengene ofte givet godt ud, da man således både får kvalificeret personale til at tjekke de mest nødvendige steder på bilen, således bilen generelt altid er velkørende og i god stand, og desuden får man jo stemplerne i bilens servicebog.

 

Disse stempler kan være guld værd i en salgssituation, da man altid får en højere pris, hvis servicebogen medfølger og har dokumenterende stempler på overholdelse af alle de påkrævede serviceeftersyn, så bogen derved virker som en form for garanti overfor den potentielle bilkøber på, at bilen er efterset regelmæssigt og i orden. Et serviceeftersyn er ikke det samme som et bilsyn, men alligevel får man en sikkerhed for, at bilen er i fin stand, når den har gennemført eftersynet, og derved kan eftersynet hjælpe med at fange problemer på bilen, før de egentligt opstår.

 

Hvis man kan forebygge et problem på bilen f.eks. udskifte de nedslidte dæk med nye dæk, så er det altid billigst at slippe for store udgifter, når man strander et øde sted med en sammenbrudt motor. At få udskiftet bilens tandrem er et klassisk eksempel på, at en standard udskiftning af en tandrem koster få hundrede kr., hvorimod det koster mange tusinde kr. at få udskiftet tandremmen, såfremt den er sprunget under kørslen, da motoren skal justeres helt forfra.

 

 

Fordele ved et serviceeftersyn

Udover de førnævnte fordele, så er der endnu en vigtig fordel for dig ved bilens ordinære eftersyn, idet man her ofte kan optimere brændstofforbruget, hvilket på få måneder kan spare dig for alle serviceeftersynets udgifter. Hvis motoren ikke er kalibreret og justeret korrekt f.eks. ventilerne, så vil bilen bruge for meget brændstof, og det samme gælder hvis bilens dæk ikke har det korrekte dæktryk eller slidmønster, og ved et servicetjek på værkstedet lytter man nøje til motoren, at den er indstillet korrekt og ikke bruger for meget brændstof. Måske presser bremserne for meget på bremseskiverne, eller motoren smøres ikke optimalt, og den slags opdages normalt også ved et regelmæssigt serviceeftersyn.

At få udskiftet motorolien i tide er også vigtigere end mange tror, men med den rette motorolie arbejder motoren optimalt, og dermed mest økonomisk, så regelmæssig olieskift med den anbefalede type olie er meget vigtigt. Visse opgaver kan man naturligvis selv klare på bilen, men efterhånden bliver bilerne mere og mere avancerede med elektronisk styring af de fleste enheder, så det kræver mere fagkundskab og specialværktøj at udskifte og kontrollere mange dele på moderne biler, så i de fleste tilfælde bør man ikke selv rode med disse opgaver, da man nemt kan komme til at overse et problem eller endda ødelægge noget på bilen.