Kategoriarkiv: Motornyt

Udforsk Norges landskaber på motorcykel

shutterstock_530629402

Norge er et af verdens bedste lande at udforske fra et motorcykelsæde, hvorfor en kør selv ferie i Norge bestemt kan anbefales. Norges naturlige miljø er bjergrigt, kystlinjen strækker sig flere hundrede kilometer, og den er afbrudt af en labyrint af fjorde, øer, holme og søer.

Oplev det berømte Nordlys i Norge

Norge er også kendt som det land, hvor midnatssolen danser, især nord for den arktiske cirkel. Her går solen aldrig ned i løbet af midsommeren, og om vinteren kan de mange dale opleve lange perioder uden direkte sollys. Det skulle være en helt igennem fantastisk og enestående oplevelse at opleve nordlys. Det er et meget smukt naturfænomen som alle burde opleve på et eller andet tidspunkt i løbet af deres liv.

Foruden muligheden for at se nordlys, har Norges natur en helt masse at byde på. Verdens længste fjord, Sognefjorden, er blandt andet beliggende i Norge.

Nordkapplateauet, er en stejl klippeformation beliggende i Nordkap kommune, i den nordligste del af Finnmark. Nordkapplateauet stiger 307 meter over havets overflade, og det er et populært turistmål, dels på grund af den barske natur, men mere specifikt, fordi der er mulighed for at opleve midnatssolen om sommeren, og nordlys om vinteren.

Kør selv ferie i Norge er et must for en motorcyklist, der ønsker at indfri et nyt og spændende eventyr i de smukkeste omgivelser. Fantastiske veje og skøn natur sameksisterer i symbiose.

Har du fået blod på tanden og lyst til at kaste dig ud i kør selv i Norge, så book en færgeafgang gennem DFDS Seaways. Der er selvfølgelig mulighed for at have motorcykel med om bord på færgen.

Sådan kommer du sikkert igennem hårnålesvingene

Man kommer ikke udenom de famøse hårnålesving, når man tager på kør selv ferie i Norge. De skarpe u-formede sving, der som oftest følger en bjergvej findes overalt i Norge, hvorfor det er en god idé at øve sig lidt i den type kørsel hjemmefra. I bund og grund handler det om timing og teknik, i og med at man skal lægge vægten fra side til side, når man kører gennem svingene på motorcykel. Trollstigen er en populær vejstrækning, der er kendt for sine udfordrende hårnålesving, der tager dig højere og højere op i landskabet samtidig med at vandfald og udsigtsposter dukker op.

hybridmotorer i biler

hybrid car billede

Nu har der eksisteret hybridbiler i en del år, og udviklingen og udbredelsen går stærkt indenfor dette felt, så vi kommer sikkert til at se en voksende andel af hybridbiler i gadebilledet fremover. En hybridbil indeholder to separate motorer til at give bilen drivkraft, således man reelt kan skifte mellem disse to systemer efter behov. I praksis er dette ofte en motor med alternativ energi samt en almindelig benzinmotor til at hjælpe den primære motor, såfremt bilen ikke har energi nok til køreturen. De to førende bilmodeller på området for elbiler er Tesla Motors samt Toyota Prius.

Fakta om hybridbiler

Selve forbrændingsmotoren i en hybridbil er normalt noget mindre og lettere i forhold til en tilsvarende normal bil, idet begge bilens motorer kan arbejde på samme tid og hjælpe hinanden, så der altså ikke er brug for så mange ekstra hestekræfter til opgaven. I disse nye hybridbiler kan man også genanvende strømmen, når bilen bremser, hvilket kan genoplade bilens batterier. Man inddeler normalt hybridbiler i tre forskellige grupper ud fra motorernes arbejdsmønster.

  1. Seriehybrid er en bil udstyret med en effektiv forbrændingsmotor, som driver en generator, der leverer strøm, og en elektromotor sørger for bilens fremdrift.
  1. Parallelhybrid er en bil udstyret med en elektrisk motor samt en forbrændingsmotor, og disse kan bruges samtidigt eller hver for sig. Elektromotoren fungerer desuden som en generator, så en parallelhybrid ikke kan lade batterierne, da elektromotoren bruges til fremdriften.
  1. Serie-parallelhybrid er den mest avancerede form for hybriddrift i biler, og her er bilen udstyret med en ekstra generator, som kan oplade batterierne, selv om elektromotoren bruges til fremdrift. En afart af denne type er PHV modellen (plug-in hybrid), der er et hybridkøretøj, som anvender genopladelige batterier energilagring, men den kan også genoplades til fuld styrke ved hjælp af en ekstern strømforsyning såsom en almindelig stikkontakt. Denne PHV teknik anvendes ikke kun i personbiler men også i varevogne, lastbiler, busser, tog, motorcykler, scootere og militære køretøjer.

Toyota Prius

Lige siden starten i 1997 har Toyota Prius været den absolut førende bil på markedet indenfor hybridbiler, men de nye elbiler fra Tesla tager seriøst konkurrencen op med Toyota, så det bliver spændende at se kapløbet om kundernes gunst mellem disse firmaer. Toyota Prius er en større mellemklasse elbil, der anvender den avancerede PHV teknik som en serie-parallelhybrid. Der er solgt mange millioner Prius rundt omkring i verden, men i Danmark er den knap så udbredt på grund af de høje afgifter på biler, selvom elbiler betaler mindre afgift end normale biler. En Prius er meget brændstoføkonomisk, da den udelukkende anvender el ved lave hastigheder, og begge motorer er helt standsede, når bilen holder stille. Varmeenergien fra nedbremsninger opfanges og bruges til batterigenopladningen af bilens batterier. 4. udgave af Toyota Prius er netop lanceret, og den ser meget futuristisk ud, idet den minder en del om brintbilen Mirai. Toyota har især skabt det smarte design for at gøre bilen mere vindglat, hvilket både sparer energi samt giver bilen et smart og sportsligt look. Bilen kommer til at kunne køre omkring 30 km på literen.

 

Nye afgifter på elbiler

 

I mange år har man fra den danske stats side opmuntret borgerne til at investere i miljørigtige køretøjer såsom elbiler, men så snart der endelig kommer billige og gode elbiler på markedet, så indføres der alligevel nye afgifter på elbiler, så derfor bliver elbilens succes minimal i Danmark, selvom for eksempel luksusbilen Tesla har opnået stor salgssucces både i Danmark, Norge og rundt omkring i verden.

 

Fænomenet Tesla

Elbiler har været produceret uden den store succes i årevis, men bilmærket Tesla har på få år skabt en stor markedsandel indenfor elbiler, idet man dels har udviklet et ekstremt langtidsholdbart bilbatteri, og fordi man også leverer en stor luksuriøs bil med masser af plads og komfort. Da elbiler normalt har undgået den dyre afgift til staten på 180 %, så har det i flere tilfælde alligevel kunnet betale sig at købe en elbil i området 400.000-800.000 kr., da bilen er meget billig i drift, og dermed kan bilen hurtigt tjene sig ind igen over få år.

Den mest udbredte model er Tesla S med 416 hestekræfter til omkring 700.000 kr. Det er faktisk en fordel at få bilen leveret med så meget ekstraudstyr som muligt, da man jo også slipper for afgiften på ekstraudstyret, så for 12.000 kr. kan man faktisk få både stort panoramasoltag og komplet læderindtræk med i handlen. Der findes masser af ladestationer i Danmark og resten af Europa, og bilen kan typisk køre omkring 500 km mellem hver ladning.

 

De nye bilafgifter

Regeringen er blevet enig om, at elbiler over en femårig periode skal have indført bilafgifter, således afgiftsfritagelsen vil over de næste fem år dog gradvist blive udfaset, så elbiler fra 2020 betaler fuld afgift. Brintbiler være dog fortsat helt være afgiftsfritaget frem til 1. januar 2019. I 2016 starter man således med at indføre 20 % af den normale bilafgift, og hvert år vil man få pålagt yderlige 20 % i afgift på sin elbil, dermed må man forvente en væsentlig nedgang i salget af elbiler fremover, da de bliver meget dyre på grund af de nye afgifter.

Alligevel kan det stadigt betale sig at købe elbiler fremover, især hvis Teslas nye batteri bliver en succes. Manden bag Tesla, PayPal og andre kendte firmaer hedder Elon Musk, og han har allieret sig med danske forskere, så man har fremstillet et langtidsholdbart batteri beregnet både til elbiler men også til opsamling af energi til solcelleanlæg. Det dansk producerede batteri anvender lithium-ion-teknologi, mens amerikanske Teslas egne batterier er baseret på nikkel-mangan-koboltoxid.