Sådan får du mest køretøj for pengene

Der findes masser af køretøjer i Danmark, og de anvendes både til erhvervsmæssig brug blandt firmaer og myndigheder, men også de fleste privatpersoner har anskaffet sig en bil, scooter eller motorcykel, så man kan komme omkring i lokalmiljøet, da man især med en bil kan klare de fleste transportopgaver såsom at komme til og fra jobbet, handle ind i indkøbscenteret, bringe børn til skole og andre arrangementer, ferieture og alle andre forefaldende transportopgaver.

Uanset hvilket køretøj man har anskaffet sig, så kan det bedst svare sig at holde det i god stand, så man derved får mindst mulige udgifter hvert eneste år til transport. Først og fremmest gælder det om at få sig et overblik over de samlede omkostninger på køretøjet.

 

Faste udgifter til køretøj

Uanset om man har bil eller andet køretøj, så vil det blive slidt hvert eneste år, og salgsværdien vil tilsvarende falde, så man må påregne udgifter hvert eneste år ikke blot på selve driften såsom brændstof, afgifter og forsikringer men også variable udgifter til værditab, handelsomkostninger, service, vedligeholdelse, rengøring og reparationer. Der gælder derfor flere generelle tommelfingerregler på området, som nemmere kan hjælpe personer til at tage det rigtige valg, når de skal købe nyt køretøj. Hvis man ikke vil snyde sig selv, så gælder det om at finde et passende køretøj, som er bedst til prisen.

Hvis man ofte har behov for at ændre sit køretøj til en anden model evt. på grund af skiftende transportopgaver i firmaet eller varierende jobs, så bør man måske overveje at lease bil, da man derved nemmere kan budgettere sine udgifter, som består af faste månedlige ydelser, idet man slipper for investeringen med tilhørende værditab samt variable udgifter til service og reparationer, og man er ofte kun bundet til kontrakten i 12 måneder, så det er nemt at skifte til en mere passende model.

 

Den billigste løsning

Såfremt man beholder samme køretøj over en længere årrække, så bliver de årlige udgifter minimeret, da bilen derved afskrives over mange år, så man hvert år kun har et beskedent værditab. Beregninger viser tydeligt, at kan man beholde samme bil i 10, 15 eller 20 år, så slipper man absolut billigst i udgift pr. år, så derfor bør man nøje gennemtænke sit transportbehov, så man måske burde investere i en universal bil f.eks. en SUV, der både kan transportere 7 passagerer eller flere, og sæderne kan normalt lægges ned, så der er masser af plads til bagage og gods. Man bør selvfølgelig afholde sig fra at købe en alt for stor og overdimensioneret bil, da den både vil være kostbar i anskaffelse, brændstof samt afgifter.

Hvis man kommer til at køre mindst 15.000 km årligt og heraf mange lange ture, så bør man overveje en dieselbil, hvorimod man på de korte ture bør vælge en benzinbil, da dieselbiler først er effektive og billige i drift, når motoren er ordentligt varmet op. Man får derved den billigste løsning, hvis man finder en passende bil, som har en økonomisk motor, og man sørger for, bilen regelmæssigt kommer til serviceeftersyn og får kontrolleret standen og skiftet olie mm. man bør vedligeholde sin bil hele tiden og give den rustbeskyttelse, så bilen nemmere kan klare det regelmæssige bilsyn i synshallen, så man kan have glæde af en velkørende bil i mange år fremover.